Hun skal hjelpe turistene fram i Sør-Varanger

TURISTENE SKAL FRAM: Guro Vrålstad er nyansatt i Kirkenes' turistinformasjon. Og hjelper gjerne turister med å finne fram i Sør-Varanger. Foto: Amund Trellevik
TURISTENE SKAL FRAM: Guro Vrålstad er nyansatt i Kirkenes’ turistinformasjon. Og hjelper gjerne turister med å finne fram i Sør-Varanger. Foto: Amund Trellevik

170.000 hurtigruteturister kommer til Kirkenes hvert år. Men først forrige uke ble tilreisende møtt av en offisiell turistinformasjon.

Av: Amund Trellevik
Veien fram har vært lang, og flere ganger har forsøkene på å få etablert en turistinformasjon i Kirkenes strandet etter kort tid.

Men forrige uke ble Kirkenes’ offisielle turistinformasjon, et spleiselag mellom privat næringsliv og kommunen, åpnet. Lokalisert i hotellresepsjonen på Thon, men ansatt av og for hele kommunens reiseliv, skal Guro Vrålstad de neste månedene hjelpe turister fram i Kirkenes.

Ut på krabbetur

Foreløpig finnes det midler til å besette en fulltidsstilling ut august måned, men det jobbes med videre finansiering.

– Det finnes så mange bra kvalitetstjenester for turister, som foregår ute på havet, på elvene, i Pasvik, på snøhotellet og Sollia. Derfor trenger vi en informasjon i sentrum som tar imot turistene og forteller dem om hva som faktisk foregår, sier Vrålstad til Finnmarken.

Hun har akkurat solgt sine to første opplevelser – noen minutter etter at den offisielle åpningen var unnagjort. Et eldre ektepar fra Australia betaler drøyt 3000 kroner for en tur ut på havet for å fiske kongekrabber.

Nøytral aktør

Turistinformasjonen skal være en nøytral aktør for hele spennet i reiselivet, selv om infoskranken fysisk er lokalisert på Thon-hotellet, understreker prosjektgruppen som har ledet arbeidet med å få etablert en turistinformasjon i byen.

– Tilbakemeldingene fra hele reiselivsnæringen, også fra det andre hotellet, er at dette er en god løsning, sier Arve Tannvik i Kirkenes næringshage.

Vrålstad er sikker på at reiselivsaktørene vil tjene penger på at det nå finnes en offisiell turistinformasjon.

– Slik det har vært til nå har det vært opp til resepsjonene på de ulike hotellene å informere om slike tilbud. Og de har gjerne nok med egen jobb, og kan kanskje ikke gi god nok informasjon.

– Har du oversikt over alt som foregår?

– Kanskje nivået mitt nå ligger på 80 prosent. Men i løpet av første uka nærmer jeg meg 100 prosent, sier Vrålstad.

« Tilbake til arkivet