Får næringslivet i dalen til å krible

Krible designKrible design

Tekst: Lars Kristian Steen

Tre kreative kvinner har flyttet tilbake til hjembygda og sammen startet designfirma.

Vinstra. – Vi er tre kvinner fra Midt-Gudbrandsdal som alle har utdannet oss til grafisk designere. Vi møttes tilfeldig – og fant ut at vi like godt kunne flytte hjem igjen og i fellesskap satse for fullt på egen arbeidsplass på bygda, sier Janne Veronika Kolås (36) fra Vinstra. Sammen med Åsne Flyen (36) startet hun Krible Design i 2011. I fjor fikk de også med seg Ingrid Bygjordet Vaterland (23) fra Vinstra på laget. – Jobber som grafisk designere vokser ikke på trær i distriktene. Valget til Janne og Åsne gjorde at jeg kunne flytte hjem igjen – og bli med på å i fellesskap satse for fullt på kriblerier her i Gudbrandsdalen, sier Vaterland. Hun er nyutdanna grafiker og kjempeglad for å kunne starte i fast jobb som grafisk designer i bygda der hun vokste opp.

Jubel for jobb hjemme

– Jeg trodde neppe det fantes et yrke der jeg kunne bruke nøyaktighetsfølelsen og samtidig kreativiteten min, sier Vaterland tilfreds. På videregående med medier og kommunikasjon på Vinstra ble hun hekta på nettopp grafisk design. Neste stopp ble derfor Høgskolen i Gjøvik med bachelor i mediedesign, før turen gikk til England der hun tok en mastergrad.

– Krøllen i logoen vår heter også Krible og er det fjerde medlemmet i designbyrået, sier Kolås. – Krible er en følelse både vi designere, og alle andre, ofte kjenner på i forbindelse med glede, spenning og forventninger. I vårt tilfelle handler det mye om å få et utløp for kreativiteten som kribler i hodene våre.

Allsidig kompetanse

Kolås har toårig grafisk utdannelse fra MI i Trondheim og fagbrev som mediegrafiker. Hun har tidligere jobbet i lokalavisa Dølen med ansvar for ombrekking og som lærer på avdeling for medier og kommunikasjon ved Vinstra vidaregåande skule. Flyen, som kommer fra Ringebu, er utdannet innen grafisk design, produktdesign og praktisk pedagogikk. Hun er Kribles tungvekter i illustrasjon og verdifulle fantasi-kriblerier og har tidligere jobbet som frilanser, samt som grafisk designer hos Allkopi i Oslo. Med hjerne og datamaskin hjelper den nye designtrioen på Vinstra stadig flere bedrifter med ulike grafiske uttrykk.  Forretningsideen er å tilby helhetlige løsninger innen visuell kommunikasjon til små og mellomstore bedrifter og organisasjoner.

Visuell identitet for gründerkonferansen Våg & Vinn
Krible design står for visuell identitet for gründerkonferansen Våg & Vinn
Krible er klar med årets program til Peer Gynt-stemnet og den nye teateroppsetningen av Peer Gynt ved Gålåvatnet i august.

Utover nærmiljøet

– En utfordring er nok at trenden med å sette av en stor del av budsjettet til design og profilering ikke er så stor her i dalen. I markedsføringsbiten tenker man oftest på å selge produkter, heller enn å skape et image og et brand, sier Kolås. Hun understreker at markedet også er mindre enn om de hadde vært lokalisert i en by.  – Samtidig er vi jo ikke begrenset til å ha kunder kun fra Gudbrandsdalen. Vi har allerede noen samarbeidspartnere som er lokalisert i Oslo, sier Vaterland.  En av ulempene ved å drive en slik bedrift på bygda er også, ifølge Krible-kvinnene, en av fordelene:- På mindre steder er det ofte viktigere å ha et godt ord på seg, enn en bra logo, fordi mye av markedsføringa skjer fra kunde til kunde. Dette er både en ulempe og en fordel for oss. Det kan  jo bli en større utfordring for oss å få bedriftene til å se verdien av god design og markedsføring, men samtidig er det vår viktigste – og beste – markedsføringskanal så langt. Eksisterende kunder prater med nye kunder, sier Kolås.

Prioriterer kribletid

– Mye formidles i markedet av «et godt rykte» og derfor er det mindre oppmerksomhet rundt hva god markedsføring kan gjøre for økt salg, sier Flyen. – Det vi har sett, er at først når markedet blir presset, eller at noen av konkurrentene satser på profilering, så våkner også andre. For oss handler det mye om å visualisere muligheter for kunden slik at de også kan se for seg hvordan de kan benytte seg av en god profil for å fremme sine produkter/tjenester. Kolås vedgår at det er både utfordringer og fordeler med å starte på scratch med eget designbyrå. – Siden ingen av oss har jobbet i reklamebyrå før, så blir mye av veien til mens vi går. Det er tidkrevende, men også spennende – siden vi får det som vi vil, sier hun.
I Krible velger de å legge inn kribletid og kriblemøter/turer hver måned. – Vi har da ulike aktiviteter som kanskje ikke legger penger i kassa, men som holder oppe kreativiteten og arbeidslysten. Det kan være turer til andre bedrifter i samme bransje, som Form til Fjells på Røros, eller andre som kan inspirere oss, sier Kolås.

Fakta:

Krible Design AS

Produksjon/tjenester: Reklamebyrå/grafisk design – helhetlige løsninger innen visuell kommunikasjon til små og mellomstore bedrifter og organisasjoner.
Hovedkontor i Midt-Gudbrandsdal Næringshage på Vinstra siden 2013. Nettsideadresse: www.krible.no
Etablert: Som DA i 2011 og AS i 2013.
Antall ansatte: 2 i 2012 og 3 i 2013.

« Tilbake til arkivet