– Damer må våge å satse

Wenche Marseliussen, avdelingsleder i Sentrum Næringshage AS i Sandnessjøen, mener vi fortsatt har en lang vei å gå fram mot likestilling på gründerfronten. – Kvinner må tørre å gi slipp på litt trygghet og følge drømmen, sier hun.

Kun ett av fem nye norske aksjeselskap etableres av kvinner. For personlig eide selskap er tallet ett av tre.

– Kvinner har nok mye lettere enn menn for å tenke at «det kan jeg ikke, det får jeg ikke til». Det kan være hemmende, mener Wenche Marseliussen, som er prosjektleder for nå avsluttede Kvinnovasjon Helgeland og selv tidligere gründer bak Lysstøperiet i Leirfjord.

– Kvinner etablerer også andre typer virksomheter enn menn. Vi begynner i det små med oss selv og satser lokalt. Alt er veldig godt gjennomtenkt, og vi skal sikre oss på alle hold før vi går i gang, mener hun.

Må prøve

Målet med Kvinnovasjon-prosjektet var å få flere kvinner til å ta på seg styreverv og lederjobber – og etablere egne virksomheter. Opplæring har vært en viktig del av det.

– Kvinnelige gründerspirer har gjerne en fagkunnskap, men de vet lite om det å drive en bedrift. Mange setter stor pris på etablereropplæring. Menn har nok også lettere for å hoppe over den biten, er Marseliussens erfaring.

Yngste deltaker var 23 år og den eldste 67. Felles for mange av dem var at de hadde utdannelse og fast jobb, men bar på en gründerdrøm. Marseliussen mener at selv om flere av deltakerne har startet for seg selv, har man fortsatt en lang vei å gå før vi har likestilling på den fronten. For å få det til må kvinner tørre å satse på egne ideer.

– Man må rett og slett prøve ting for å finne ut om det er liv laga. Og går det ikke så trenger det ikke være et nederlag, det kan være en nyttig erfaring å ha med seg videre, sier Marseliussen, som selv jobbet som sykepleier i 15 år før hun startet egen bedrift.

I likhet med velværegründer Veronica Strand ser hun imidlertid at gründertilværelsen kan være vanskelig å kombinere med små barn for mange kvinner.  – Man er ofte alene med en spesiell kompetanse som kan være vanskelig å få tak i. Det er heller ikke et godt alternativ å stenge dørene i månedsvis når man får barn, poengterer hun.

Inn i skolen

Innovatør Jan-Frode Haugaløkken i Grane mener også at kvinner er mer opptatt av trygghet og stabilitet enn menn er. – Kvinner er nok mer opptatt av sikkerhet rundt jobb, inntekt og hjem. Det er ikke til å stikke under stol at å hive seg uti en gründertilværelse er høyrisiko, uansett hvor lovende det ser ut i utgangspunktet, sier han.

Haugaløkken står bak prosjektet «Gründerfrø», og har jobbet mye med innovasjon i grunnskolen. Hans erfaring er at jenter er vel så flinke som gutter når det skal utvikles ideer til nye teknologiske løsninger. Han mener mer fokus på skapende fag innen teknologi i skolen ville bidratt til kjønnsbalanse i etablerer statistikken.

– Det kan tenne gnisten og ufarliggjøre forretningsetablering. Kvinner har de beste forutsetninger, men trygghetselementet hemmer dem. Menn er flinkere til å bare stupe uti det, mener han.

Haugaløkkens beste råd for å lykkes med en egen bedrift er å fokusere på markedsføring. Man bør også tenke på at nettet er en sterkt voksende salgskanal hvor det kan være lurt å være til stede, råder han. Der er det også enklere å nå sluttbrukeren direkte.
– Uansett hvor mye man har å rutte med så må man sette av midler til markedsføring.

Og det er utrolig viktig å tenke at man på best mulig måte skal nå målgruppen sin. Det nytter ikke bare å annonsere hvor som helst, sier han. – Tenk for eksempel hvor vanskelig det er å komme inn i de store dagligvare kjedene med et nytt produkt – da er det viktig å tenke utradisjonelle måter å markedsføre seg på, legger han til.

« Tilbake til arkivet