
170.000 hurtigruteturister kommer til Kirkenes hvert år. Men først forrige uke ble tilreisende møtt av en offisiell turistinformasjon.
Men forrige uke ble Kirkenes’ offisielle turistinformasjon, et spleiselag mellom privat næringsliv og kommunen, åpnet. Lokalisert i hotellresepsjonen på Thon, men ansatt av og for hele kommunens reiseliv, skal Guro Vrålstad de neste månedene hjelpe turister fram i Kirkenes.
Ut på krabbetur
Foreløpig finnes det midler til å besette en fulltidsstilling ut august måned, men det jobbes med videre finansiering.
– Det finnes så mange bra kvalitetstjenester for turister, som foregår ute på havet, på elvene, i Pasvik, på snøhotellet og Sollia. Derfor trenger vi en informasjon i sentrum som tar imot turistene og forteller dem om hva som faktisk foregår, sier Vrålstad til Finnmarken.
Hun har akkurat solgt sine to første opplevelser – noen minutter etter at den offisielle åpningen var unnagjort. Et eldre ektepar fra Australia betaler drøyt 3000 kroner for en tur ut på havet for å fiske kongekrabber.
Nøytral aktør
Turistinformasjonen skal være en nøytral aktør for hele spennet i reiselivet, selv om infoskranken fysisk er lokalisert på Thon-hotellet, understreker prosjektgruppen som har ledet arbeidet med å få etablert en turistinformasjon i byen.
– Tilbakemeldingene fra hele reiselivsnæringen, også fra det andre hotellet, er at dette er en god løsning, sier Arve Tannvik i Kirkenes næringshage.
Vrålstad er sikker på at reiselivsaktørene vil tjene penger på at det nå finnes en offisiell turistinformasjon.
– Slik det har vært til nå har det vært opp til resepsjonene på de ulike hotellene å informere om slike tilbud. Og de har gjerne nok med egen jobb, og kan kanskje ikke gi god nok informasjon.
– Har du oversikt over alt som foregår?
– Kanskje nivået mitt nå ligger på 80 prosent. Men i løpet av første uka nærmer jeg meg 100 prosent, sier Vrålstad.