Det lokale næringslivet kurses av Google

I samarbeid med Google Norge, startet Nasjonalparken Næringshage (NNH) en kursserie for å ruste opp det lokale næringslivet. Kursserien hadde oppstart i februar 2016, og kjøres som en pilot for bedrifter i Oppdal og Rennebu. Dette er et samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune og Næringshagen i Orkdalsregionen. Fra høsten vil resten av fylket inviteres med. – Et prosjekt som dette vil bety mye for Sør-Trøndelag. Det vil skape et godt grunnlag for økonomisk vekst, nyskapning av arbeidsplasser og økt konkurransekraft for virksomhetene som deltar, og for fylket, sier markedssjef i Google Nord-Europa, Peter Jetzel.

ST-logoStor suksess

Prosjektet har fått navnet Sør-Trøndelag (ST) Online, og målet er at piloten skal involvere 40 deltakerbedrifter, mens hovedkurset har plass til 200 bedrifter. Google har tidligere gjennomført lignende kurs i Telemark og Tromsø, med stor suksess. – Kurset er et kompetanseprogram for bedre synlighet på nett. Deltakerne vil få åpnet ei verktøykasse for digital kommunikasjon. Det viser seg at de bedriftene som bruker digital markedsføring riktig har fire ganger hurtigere vekst enn andre bedrifter. Dette kurset kan bidra til å sikre og fremme arbeidsplasser i vår region, påpeker prosjektleder i NNH, Rønnaug Nyrnes. Størrelsen på bedriften har ingen betydning, men i piloten er små og mellomstore bedrifter prioritert. Kursserien er delt opp i fem ulike tema: Strategi og budskap, Innhold som skaper trafikk, Sosiale medier, Google Adwords, Google Analytics og Bestillerkompetanse.

ST Online_bilde
Strategi og budskap med Didrich Haugskott-Westgård fra Utbrudd Performance Marketing.
Digitalt dårlig

I tillegg til Google som samarbeidspartner er såkalte fagpartnere invitert til å bidra i kurset. Dette er erfarne kommunikasjonsbedrifter som vil bli veiledet av Google og videre sertifisert som kursholdere. – I piloten har vi med oss anerkjente byrå som Utbrudd, Synlighet og HvabeHager fra Trondheim. Samtidig blir lokale bedrifter benyttet, både som kursholdere og veiledere. Felles for alle bedriftene er at de kvalitetssikres av Google, forteller Nyrnes som understreker at kurset ikke inneholder noen Google-propaganda. – Google sin interesse ligger i å få flere bedrifter synlige på nett. Det ligger et stort potensial hos næringslivet i digital tilstedeværelse, det ønsker Google å utnytte. Alle bedrifter som ønsker å bli bedre synlig på nett oppfordres til å ta kontakt med Næringshagene. – Programmet vil hjelpe private og offentlige virksomheter å bli mer synlig for sine kunder, brukere og partnere. Noe som vil gi økt omsetning og kostnadseffektivitet samt forbedret lønnsomhet, påpeker Jetzel.

« Tilbake til arkivet