Blandt de beste nyskaperne

Douchebags fra Skarnes var blandt tre finalister til årets Nyskapningspris. Prisen deles årlig ut av NHO til nye bedrifter som har utmerket seg i et tøft marked.Firmaet har utviklet en ski- og snowboardbag som allerede har vunnet hjertene hos mange utøvere, både profesjonelle stjerner og hvermansen. «DB Equipment fra Hedmark utviklet nisjeprodukter som har manglet innenfor sportsutstyr» het det i juryens begrunnelse. Førsteplassen glapp, men det stopper ikke Douchebags ferd ut i verden. Heller motsatt.

Begynte med surfing

Douchebag-konseptet vokste frem sommeren 2009 da den svenske twintip-stjernen Jon Olsson og den norske sivilingeniøren Truls Brataas møttes på surfetur på Stadt. De fant raskt felles grunn i reiselysten, ekstremsport og utvikling av tilhørende produkter. Èn markedsundersøkelse senere begynte de å produsere reiseveskene.

– Da vi begynte å snakke fant vi ut at vi begge gjerne ville utvikle produkter. Og det utstyret man frakter sportsutstyret i har jo stått på stedet hvil i 20-30 år, sier Truls Brataas.

Høyt verdsatt

NHOs nyskaperpris er ment å være en påskjønnelse til bedrifter som har lykkes i et tøft internasjonalt marked.

– I løpet av en uke hadde vi solgt produkter til sju land. Nå har vi over 20. Det er utrolig morsomt at det har gått så bra, så fort, legger Brataas til.

Han sier også at finaleplassen er en tillitserklæring fra NHO, og at det er en høyt verdsatt påskjønnelse.

Takker Odal Næringshage

Da bedriften trengte plass, åpnet næringshagen på Skarnes dørene. Dette gjorde at det nystartede firmaet kunne sende ut varer allerede den første vinteren, noe som var helt avgjørende.

– Det løste alt. Vi fikk kontor og lagerplass. Vi hadde ingen steder å ha produktene og det var helt avgjørende at vi fikk mulighet å være der, forteller Truls Brataas.

Drittnavn

Douchebags, som produktene kalles, er amerikansk slang for «drittsekk».

– Det var strategisk. Navnet er akkurat artig og provoserende nok til at det er enkelt å huske, sier Truls.

I det amerikanske markedet er navnet moderert til DB, men omtalen kan vi gjette er Douchebag allikevel.

Det er hardt å være Gründer. Truls Brataas sier at det er kun to ansatte i bedriften, og at det er mye reising i jobbsammenheng.

– Det er slik det skal være, sier Brataas, som nå deler sin tid rundt på verdensdelene.

« Tilbake til arkivet