En drømmebedrift for nettverket i næringshagen!

 


– Vi er det lille du ikke visste du trengte. Vi er to fyrer som driver et lite reklamebyrå som gjør det meste innenfor profilering for det lokale markedet. Det sier Geir Karikoski med et skjevt smil. Sammen med Frank Mosand har han drevet POPDESIGN i 14 år.

Popdesign - Foto Torill Olsen
Popdesign – Foto Torill Olsen

Kjører du taxi i Vadsø, se etter den røde logoen deres på bilene.

Tekst: Torill Olsen
POPDESIGN er den type kulturbedrift som gjør litt av alt. De leverer web-sider, plakater, bøker, billedekor, klær, lyd, bilder, vindusdekor, skilting i tillegg til at de er aktive musikere og har et studio i kjelleren på kontoret. – Vi gjør litt av alt, og det er det vi overlever på. Kanskje en litt dårlig strategi i forhold til spissing, men kundegrunnlaget i byen tilsier at for vår del har det fungert best, sier Geir. – Hadde vi spisset oss til bare solfilm til bil hadde vi hatt fire kunder i året!

En jordnær kulturnæringsbedrift

– Våre kunder er ikke Statoil, det er mest bedrifter i vårt nærmiljø. De tenker nok at vi som firma er mer folkelig, sier Geir. Han får støtte fra Frank: – Vi får en del kunder som er jordnær, ikke så høytsvevende i forhold til hva de egentlig vil, ikke så opptatt av den kunstneriske delen som store selskaper som skal ha en visjon på alt mulig. Det betyr ikke at vi aldri har hatt store kunder, det har vi jo, men spesialisert oss på mindre bedrifter. Hovedmarkedet til POPDESIGN er Øst-Finnmark med flest kunder fra Vadsø. Vardø er et svært viktig marked for bedriften med gode kunder over flere år, men de jobber også mot Sør-Varanger der konkurransen ikke er så stor.

Up to date

Selv om POPDESIGN er folkelig, jordnær og opererer på det lokale markedet er de ikke teknologisk akterutseilt. Tvert i mot. I kjølevannet av å være totalleverandør i forhold til profilering får kundene gode web-løsninger med portaler, lenker, design, løsninger for sosiale medier og nettsider. – På web har det skjedd mye, så der har vi knyttet til oss underleverandører for å kunne levere totale pakkeløsninger for kunden. Akkurat nå har vi levert alt i forhold til Kulturpilot – Stiftelsen laboratoriet i Vardø. Gå gjerne inn og se på kulturpilot.no

En populær bedrift

I en verden hvor 70 % av bedriftene er saga blott etter 10 år, har POPDESIGN overlevd og eksistert siden før Geir og Frank for omkring 14 år siden gikk ut av Trykkforum og startet for seg selv. Opprinnelig er POPDESIGN Frank Mosand sitt opprinnelige bedriftsnavn da han jobbet alene. – En av de største design-byråene i USA heter faktisk pop-design, men vi skriver navnet i ett ord, det er viktig, understreker Frank. POP er forøvrig en forkortelse for populær, bare så det er sagt!

Hermetikken-miljøet er viktig

POPDESIGN har vært en del av Hermetikken-miljøet i drøyt 2 år, men er ikke samlokalisert i Banken der flere av de andre kulturnæringsbedriftene er. – Ved å være medlem i Hermetikken får vi ta del i det store felleskapet. Vadsø er for liten til at vi får til noe stort alene, men sammen med Hermetikken så tror jeg vi kan få til noe større, sier Geir. – Og så få vi informasjon om hva som skjer og kan høste fordeler av både kurs, samlinger og prosjekter, legger Frank til.

– For Hermetikken Næringshage er det viktig at POPDESIGN er en del av miljøet, sier daglig leder Mette Westlie, og legger til at dette er en bedrift som favner bredt i både kulturuttrykk og kundetilfang, som har opparbeidet seg en solid lokal/regional forankring og som har lang erfaring. – POPDESIGN er svært dyktige, og følger nøye med på utviklingen i sin bransje. I tillegg er Frank og Geir som typer veldig viktige for miljøet. De er engasjert, byr på seg selv, er nysgjerrige, og ønsker samarbeid med de andre bedriftene i miljøet. De er rett og slett en drømmebedrift for et nettverk som vårt, avslutter næringshagelederen.

« Tilbake til arkivet