Vil bygge opp Fanskare med base i Målselv

BARDUFOSS: Håvard Nordgård har etablert reklamebyrået Fanskare AS. Nå lager han innholdsproduksjoner, reklamefilmer og leier ut filmutstyr til media og filmbransjen.

Tekst: Morten Kasbergsen, Avisa Nye Troms

Gründeren fra Olsborg startet i 2014 filmselskapet Trollsk AS. Nå er selskapet omdøpt til Fanskare og satser på innholdsproduksjoner og reklame. Det har kontor i Næringshage Nord på Rustahøgda. Håvard Nordgård er daglig leder, mens Jonas Solberg Rydningen fra Tromsø er kreativ leder. De jobber også med å utvikle personer som skal jobbe foran kamera på reklamefilm. – Jonas har studert filmregi i Kabelvåg. Det er han som snekrer sammen hvilke virkemidler vi skal bruke i reklamefilmene og bestemmer hvordan de skal være. Jeg har ansvaret for foto, klipping og alle de praktiske tingene knyttet til salg av filmene. Vi ser at bedrifter har liten erfaring med å kjøpe innholdsproduksjoner, men vi ser også at interessen øker, sier den daglige lederen. Han er godt fornøyd med selskapets nye navn, selv om folk deler det opp i to og sier «Fan-skare». Det skal leses som engelsk, Fanskare. Det er et lite brukt ord, og kommer høyt opp på Google-søk. De har rett og slett liten digital konkurranse på navnet. – Det er et visjonært navn som jeg er langt fra å matche i dag, men om fem år har vi kanskje bygget opp en stor Fanskare for mange bedrifter.

fanskare
GÅR TIL REKLAMEFILMEN: Fra sitt kontor i Næringshage Nord på Rustahøgda satser daglig leder Håvard Nordgård i Fanskare AS på å selge reklamefilmer og å leie ut kamerautstyr. Han mener bestemt at det er marked for et reklameselskap i Indre Troms. Foto: Morten Kasbergse
«Snymåkkarblues»

Rent utstyrsmessig kan Fanskare gjøre alt fra reportasjer til spillefilmer, men det er altså reklamefilmer selskapet primært holder på med. Eller innholdsmarkedsføring, som det heter. Ifølge Nordgård er det noe som det er fullt trøkk på samtidig som det tradisjonelle annonseproduktet er på vei til å dø ut. – Vi går fra en papirverden til en digital verden. Et selskap som skal selge et produkt trenger ikke lenger ringe en stor aktør og betale flere hundre tusen kroner for å få laget en reklamefilm som skal sendes på TV2. De kan ringe oss og vi kan lage noe til en relativt lav pris, forteller Håvard Nordgård. Selskapet hans har tidligere laget filmer for blant annet TP Maskin, Fylkesmannen i Troms, Elektrobutikken i Målselv, Amfi Finnsnes og Målselv Arbeiderparti. Bakkeløpet i Målselv fjelllandsby har de også festet på film. Det kan også nevnes at Fanskare har ansvaret for å produsere og selge reklametid på kinoene på Bardufoss, Finnsnes og i Tromsø. For tida jobber Fanskare med reklamefilmer for leilighetsprosjektet Øvreveien Terrasse på Andselv og Lians Caravan & Fritid. I forbindelse med Øvreveien Terrasse søker de etter et eldre par som helst må bo ute i utkanten. Tanken er å vise at det kan være ganske krevende å bo langt ute på bygda med masse jobb. Som eksempelvis snømåking og bæring av ved. – Vi planlegger å bruke Dagfinn Hansen og Arne Lyngås sin låt «Snymåkkarblues» som tema for filmen. Så skal vi vise kontrastene med å kjøpe seg leilighet på Bardufoss, med nærhet til det enkle og sosiale liv.

Leier ut utstyr

Fanskare driver også med utleie av produksjonsutstyr til dokumentarer, kortfilm, spillefilm og reklamefilm. I fjor var eksempelvis selskapets filmkamera leid ut fem-seks ganger. Blant annet til NRK i Finnmark, musikkvideo og Filmcamp. Det hender også at Håvard Nordgård er leid inn som assistent på produksjon av reklamefilmer for andre reklameselskaper. Eksempelvis den nye Matprat-reklamen som har gått på TV2, og som viser alt arbeidet bonden legger ned før du får kjøttet. – Det er sjukt artig å lage reklamefilmer. I denne bransjen får du reise rundt, møte folk og oppleve mye. En dag kan du være på et sykehjem og høre historier om krigen. Den neste dagen kan du være langt oppe på fjellet. Vi vet aldri hva dagen bringer, sier den daglige lederen i reklameselskapet. Han legger til at det å lage reklamefilm handler om å være kreativ og å ha mange gode ideer. For så å sette dem ut i livet. – Det er altfor mye kjedelig markedsføring og reklame, avslutter Håvard Nordgård.

« Tilbake til arkivet